PLANA PERSONAL DE JAUME MASSANÉS I PAPELL

13 de febrer 2010

Espanya manté el veto a la connexió directa de l'aeroport del Prat amb 23 països


Un estudi fet públic al juny de 2009 per la Cambra de Comerç de Barcelona revelava que l'Estat espanyol manté un veto sobre l'aeroport del Prat que impedeix que s'hi pugui operar directament amb 23 països del món com a conseqüència dels tractats bilaterals signats. A pocs dies de la inauguració de la T1, la notícia va generar polèmica fins al punt que el president espanyol, José Luis Rodriguez Zapatero, es va veure obligat a comprometre's a treballar per eliminar les discriminacions al Prat després que ERC amenacés de dur el conflicte davant les autoritats de la competència europees. Sis mesos després, el greuge persisteix i CiU ha presentat una proposta de resolució que insta el Govern a negociar amb l'Estat la modificació d'aquests acords i que la Generalitat participi en les negociacions de futurs acords bilaterals.

El portaveu d'infraestructures de CiU al Parlament de Catalunya, Josep Rull, troba inconcebible que 'el segle XXI hi hagi convenis que impedeixin que l'Aeroport del Prat tingui vols intercontinentals'. Rull troba indignant que 'les companyies espanyoles sempre puguin operar amb sortida i destí a Barcelona, però que les companyies de tercers països estiguin subjectes a operar en els aeroports que s'estableixen en l'acord'. I és que pel membre de CiU 'no n'hi ha prou amb una bona infraestructura' per situar Barcelona en el mapa aeronàutic internacional. A més, ha destacat que és imprescindible tenir el 'ple control' de l'Aeroport del Prat per avançar en aquest sentit.

42 de 80
L'Estat espanyol ha subscrit acords amb un país europeu, sis de l'Amèrica Llatina, onze d'Àfrica, quatre del Pròxim Orient i un d'Oceania on s'estableix que Barajas ha de ser obligatòriament l'aeroport prioritari. Dels 80 convenis bilaterals vigents actualment a l'Estat espanyol només 42 inclouen Barcelona i 15 donen opció a incloure-la si alguna aerolínia hi està interessada. El document de la Cambra exposa que dels 23 convenis que deixen fora Barcelona, 20 inclouen Madrid -13 com a única possibilitat-, però que aquesta situació legislativa no és el principal fre al creixement de l'aeroport de Barcelona, sinó més aviat l'herència que Iberia fos durant 40 anys l'únic operador de transport aeri regular del país.

Els acords bilaterals de serveis aeris són pactes entre dos estats sobirans que regulen el trànsit aeri regular entre ells, excepte entre els països de la UE ja que l'espai aeri està liberalitzat. En absència d'un acord bilateral entre dos estats no es poden establir, entre ells, vols comercials regulars de manera legal. Actualment, Espanya té aproximadament 80 acords bilaterals vigents amb tercers països. I, segons CiU, d'aquests 80 acords, 23 posen traves a un vol amb Barcelona.

N.de la R.

Som com uns ocells engabiats.I per poder volar hem de ser lliures, trencar aquesta gran cadena que es diu Espanya.

Radio Catalunya